Ανα-ρωτώμενοι Επ02 «Γιάννης Ζουγανέλης»

Μια διαδικτυακή εκπομπή του antirisis.wordpress.com

Συναντάμε, γνωρίζουμε προσωπικά και συζητάμε με μορφές ανθρώπων που κεντρίζουν το ενδιαφέρον μας.
Μορφές οικείες, προσιτές, με μεγαλειώδη απλότητα και με άγνωστες πτυχές, είναι πρόθυμοι να μοιραστούν με όλους εμάς τις δικές τους αντι-ρήσεις!
Σε μια προσπάθεια προβολής της ελπίδας που βάζει φωτιά και πατάει γκάζι για να μην την εγκαταλείψουμε.
Σε αυτό το επεισόδιο ο Γιάννης Ζουγανέλης.

22 σκέψεις σχετικά με το “Ανα-ρωτώμενοι Επ02 «Γιάννης Ζουγανέλης»

  1. Γιάννη, συμφωνούμε κάτι πρέπει νά γίνει. Κάτι πρέπει ν’αλλάξει. Καλές είναι οι διαπιστώσεις. Σωστές οι παρατηρήσεις σου για την αλληλεγγύη, το αμοιβαίο ενδιαφέρον, την ορεξάτη δημιουργία και όχι βαριεστημένη δουλεία. Μόνο, φίλε Γιάννη, κάτι ξέχασες. Και χωρίς αυτό όλα πάνε στράφι. Ρίχνουμε νερό σε τρύπιο πυθάρι. Τί το όφελος; Χωρίς Χριστό τίποτε ουσιαστικό δεν γίνεται. Ή για να το πω και διαφορετικά μαζί με τον Ντοστογιέφσκι. «Χωρίς Θεό όλα επιτρέπονται». Και η αδιαφορία. Και ο «ωχαδερφισμός». Και ο ατομισμός. Και το μίσος. Και το έγκλημα. Και… Αν δεν υπάρχει Χριστός και Ανάσταση, φίλε Γιάννη, όλες οι ωραίες προτάσεις μας παραμένουν όνειρα θερινής νυκτός. Μίλησες για τον άνθρωπο ως υπέρτατη αξία. Δηλαδή επανέλαβες τον λόγο του Χριστού που είπε πρώτος, ότι το σύμπαν ολόκληρο δεν αξίζει όσο μιά ψυχή. Αυτή η αξία όμως δεν είναι μετέωρη. Εχει πηγή και θεμέλιο και πρότυπό της το πρόσωπο του Θεανθρώπου. Αυτά αξίζει να τα ψάξουμε όσοι θέλουμε το νόμισμα μας (δηλαδή η προσπάθεια μας) να έχει πραγματικό αντίκρυσμα.

    Μου αρέσει!

  2. είναι κάποιοι που δεν μιλούν πολύ για το Θεό γιατί τον ζουν είχε γράψει εύστοχα κάποιος σε άλλο σχόλιο. κι άμα τον ζεις ξέρεις πότε και πως να μιλάς γι αυτόν, όσο έχεις σχέση μαζί του δεν χρειάζεται να το διατυμπανίζεις…γιατί οι ίδιοι είναι πρόταση και δείχνουν-μυρίζουν Θεό.

    συγγνώμη τι περιμένετε από έναν καλλιτέχνη να κάνει κήρυγμα; αφού καλλιτέχνης είναι. ο θεολόγος θα κάνει κήρυγμα και ο μαθηματικός θα διδάξει μαθηματικά. Γιατί θέλετε όλοι να σας μιλούν για τον θεό; έχετε κενό και δεν τον ζείτε; ή περιμένετε από τον κάθε καλλιτέχνη να σας μιλήσει για θέματα δογματικά. Θεολογεί μέσα από αυτά που λέει από την πλευρά του. π.χ. δοξάστε την καθημερινότητα, δεν αντιφάσκει θεολογικά με το ευαγγέλιο απλά το λέει το ίδιο αλλιώς. Τί μανία είναι αυτή να θέλετε κηρυγμα από όλους κι από όλα, κατεβάστε ομιλίες από το διαδίκτυο.
    Εντάξει το ξέρουμε ο χριστός είναι το παν και η ελπίδα και η ζωή, δεκτό! εγώ που είμαι κοινωνιολόγος θα δω από την οπτική μου τα πράγματα, γιατί σόνι και ντε να τα δω θεολογικά!?

    χωρίς θεό όλα επιτρέπονται είπε ο μεγάλος ντοστογιέφσκι ναι να πω κατι άλλο; και με θεό όλα επιτρέπονται όπως βλέπεις στη πράξη. δεν είναι εξωτερική η απαγόρευση τότε δεν έχει αξία. είναι να παλεύεις συνέχεια με το ανθρώπινο! και το πρέπει μεταμορφώνεται σε αξίζει τότε έχει αξία.

    γιατί στην πράξη του καθένα ΄ποσος χριστός και πόση ανάσταση υπάρχει;;;;;;;;;;;;;
    πως μετριέται;;; και γιατί δεν αλλάζουμε;;;;θέλω να πω και το ευαγγέλιο έχει υπέροχες προτάσεις αλλά κι αυτές παραμένουν όνειρα θερινής νυκτός αν κοιμάται ο ενδιαφερόμενος.

    συγγνώμη για όλο το παραπα΄νω αλλά είναι ώρες ώρες άξιο απορίας να κοτσάρεται σε κάθε ποστ η ίδια διαπίστωση σε νόημα, όλα καλά αλλά ο χριστός είναι η οδός. ωραία ξεκίνα να τη βαδίζεις και εμείς θα σε δούμε. με αγάπη…

    Μου αρέσει!

    1. Θεωρώ το ιστολόγιο και γενικότερα το διαδίκτυο, χώρο διαλόγου. Επομένως σ’ ένα χώρο διαλόγου δεν έχει νόημα η σιωπή, αλλά ο λόγος. Η σιωπή έχει την θέση της στην προσωπική μας ζωή, να μη γίνεται τίποτε προς το θεαθήναι. Συμφωνώ απόλυτα και προσπαθώ να το εφαρμόσω, όπως κι εσύ. Ξεκινήσαμε λοιπόν ένα διάλογο. Και τώρα μπορούμε να δευτερολογήσουμε. Καταρχήν ας διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας. Πότε και πώς θα μιλήσει ο καθένας για τον Θεό είναι στην προσωπική του επιλογή. Όσο φασιστικό είναι να βουλώνεις το στόμα κάποιου που εκφράζει την απιστία του, τόσο ακριβώς φασιστικό είναι να κατακρίνεις κάποιον άλλον που έκφράζει την πίστη του. Ας αφήσουμε λοιπόν τις ατάκες περί κηρυγμάτων και περί κενών. Αυτά επιστρέφονται ευγενικά στον αποστολέα τους. Τώρα επί της ουσίας.
      1ον. Ο Γιάννης Ζουγανέλης στην συνέντευξή του δεν μιλάει κυρίως ως καλλιτέχνης. Δέν κάνει π.χ. κριτική ενός θεατρικού έργου. Απαντά ως σκεπτόμενος και νοιαζόμενος άνθρωπος για όσα συμβαίνουν γύρω μας σήμερα και απασχολούν όλους μας. Και προσπαθεί να δώσει προτάσεις για διεξόδο από τα αδιέξοδα. Να κουνηθούμε από την αδιαφορία κλπ. Εγώ πρόσθεσα «συν Θεώ». Αυτό πού έλεγαν και οι αρχαίοι. «Σύν Ἀθηνᾷ και χείρα κίνει». Ούτε μόνο συν Αθηνά, ούτε μόνο την χείρα κίνει. Χρειάζονται και τα δύο. Γιατί τόση ταραχή και αντίδραση; Για ποιο κήρυγμα μιλάμε; Για ποια δογματικά θέματα; Γιατί μας πιάνει τόση αλλεργία όταν ακούμε για Θεό; Αλλά ίσως θέλεις να δικαιολογήσεις το ψευδώνυμό σου; Τί να σού κάνω βρε αδερφέ, ας μην τό διάλεγες;
      2ον. Στο σχόλιο μου έγραψα ότι ο Γιάννης επαναλαμβάνει τα λόγια του Χριστού με διαφορετική διατύπωση. Τα περί αντιφάσεων είναι δική σου παρανόηση. Το σχόλιο μου είναι στην διάθεση όλων. Ας το διαβάσουν και ο καθένας ας κρίνει.
      3ον. Γράφεις: «το ξέρουμε ο χριστός (sic) είναι το παν και η ελπίδα και η ζωή, δεκτό!». Εδώ να μου επιτρέψεις να σταθώ λίγο. Μιλάμε για το πώς θα ξεπεράσουμε την κρίση. Ξέρουμε πώς ο Χριστός είναι το παν. Ακούμε τον Γιάννη να λέει χειμαρωδώς σκέψεις, προτάσεις, συμβουλές, οδηγίες, αλλά να λείπει το Πάν. Προτείνουμε φιλικά και λέμε: Γιάννη βάλε και το Θεό κοντά στα άλλα και …ξαφνικά διαπιστώνουμε ότι κάναμε μεγάλη αμαρτία!!! Ψυχραιμία παιδιά. Συγκρατηθείτε, θα ’λεγε κι ο ίδιος ο Γιάννης.
      Αυτά προς ώρας. Ετοιμάζομαι για τον γάμο. Πρώτα ο Θεός, θα προσπαθήσω να ολοκληρώσω σε επόμενο σχόλιο. Πάντα με αναλλοίωτη αγάπη…

      Μου αρέσει!

  3. αλιβάνιστε, συμφωνώ απόλυτα μαζί σου…
    κι εγω έχω κουραστεί (για να μη χρησιμοποιήσω άλλο ρήμα…….) με όλα τα σχόλια αυτού του είδους…
    νομίζω ότι όποιος τα ‘χει καλά μέσα του και με το Θεό, δεν έχει ανάγκη να πουλάει μούρη αναφεροντάς Τον σε κάθε φράση του, ούτε να Τον αναζητάει συνεχώς στα λόγια ή στις ζωές άλλων…

    Μου αρέσει!

  4. Ανατολικέ το αρχικό μήνυμά σου, είναι παρεξηγήσιμο! Φαντάζομαι ότι αντιλαμβάνεσαι και εσύ ότι δεν βρίσκεσαι σε ένα χριστιανικό site. Αντιλαμβάνεσαι επίσης ότι κανένας Γιάννης δεν θα σου μιλήσει για Χριστό και καλά θα κάνει γιατί ούτε θεολόγος είναι αλλά ούτε και κανένας πνευματικός. Άρα αυτά που λες έχουν σκοπό κατηχητικό. Μάλλον λάθος και το site αλλά και το post τα οποία επέλεξες.
    Ζήσε αυτά που λες και μετά δεν θα χρειαστεί να μας πεις τίποτα, θα είσαι από μόνος σου παράδειγμα για όλους μας, γεμάτος όμως από αγάπη και διάκριση!
    Ως τότε, τέτοιου είδους σχόλια μόνο σκανδαλισμό και εγωισμό προσφέρουν.
    Συγχώραμε αλλά επειδή βλέπω να επιμένεις!

    Μου αρέσει!

    1. Χαρακτήρίζεις το αρχικό μήνυμα παρεξηγήσιμο χωρίς να το θεμελιώνεις κάπου.Επίσης με κατηγορείς γενικώς για εγωισμό και σκανδαλισμό. Ο διάλογος όμως θέλει επιχειρήματα και όχι κατηγορίες. Περιμένω ειλικρινά και ανοικτά να τα δω. Οσο για την συγχώρεση, μην ανησυχείς δεν έχω κάτι μαζί σου. Αυτή είναι δεδομένη ό,τι κι αν συμβεί.

      Μου αρέσει!

  5. Συνεχίζω για να ολοκληρώσω την απάντηση που οφείλω.
    4ον. Κανείς δεν σε εμποδίζει να δεις τα πράγματα από όποια σκοπιά θέλεις. Αλλά πάνω στα θέματα της ζωής, όλες οι επιστήμες έχουν τον λόγο τους και αλληλοσυμπληρώνονται. Εγώ από την συνέντευξη του Γιάννη εντόπισα και κράτησα πολλά καλά. Και κυρίως την ένταση και τον παλμό του λόγου του. Δείχνει άνθρωπο που πονάει και νοιάζεται κι αυτό μού μιλάει, άσχετα αν δεν συμφωνώ σε όλα. Αν δεν εκτιμούσα τον άνθρωπο και την πείρα που βγάζει, δε θα ασχολιόμουνα καθόλου με την περίπτωση. Διάλογο λοιπόν ανοίγω και περιμένω επιχειρήματα. Ετικέττες και αφορισμοί δεν έχουν θέση στον διάλογο.
    5ον. Έρχομαι στο «Χωρίς Θεό» και «Με Θεό». Το «Χωρίς Θεό» είναι ξεκάθαρο. Το «Με Θεό» χρειάζεται διευκρίνιση. Καθένας που λέει πιστεύω στο Θεό πρέπει να το αποδείξει με τα έργα του. Αλλιώς και ο ίδιος και η πίστη του είναι νεκρά. Αν λέμε ότι πιστεύουμε σε Θεό και συγχρόνως κάνουμε ό,τι κατεβάζει η κούτρα μας αυταπατηθήκαμε. Είμαστε διπλά χαμένοι. Και χωρίς Θεό. Και νεκροί. Επομένως δεν στέκει ο ισχυρισμός ό,τι το «Χωρίς Θεό» και το «Με Θεό» οδηγεί στο ίδιο αποτέλεσμα. «Με Θεό» σημαίνει ακολουθώ ελεύθερα και στην πράξη τα ίχνη του Θεού.
    6ον. Αν ο ενδιαφερόμενος κοιμάται, τότε τί σόϊ ενδιαφερόμενος είναι. Να σού θυμίσω τί λέει το Ευαγγέλιο για τέτοιου είδους ενδιαφερόμενους ή απαγορεύεται γιατί θα κάνω κατηχητικό; Τέτοιους ψευτο-ενδιαφερόμενους και χλιαρούς θα τούς ξεράσω λέει ο Χριστός. Το Ευαγγέλιο δεν χωράει συμβιβασμούς. Ή το δέχεσαι όπως είναι και παλεύεις. Ή το απορρίπτεις και τραβάς τον δρόμο σου. Μεσοβέζικα πράγματα δεν θέλει ο Χριστός. Ναί, πάντα ήταν λίγοι αυτοί που πάλευαν. Αυτοί όμως απέδειξαν, πολύ συχνά μέ το αίμα τους, ότι οι προτάσεις του Ευαγγελίου έχουν φοβερή δυναμική. Ασύλληπτη. Καμμία σχέση με όνειρα θερινής νυκτός. Αν θέλεις στοιχεία, πιστεύω σού είναι πολύ εύκολο να τα βρης. Αν και κάτι μού λέει ότι δεν διαφωνείς.
    7ον. Δεν χρειάζεται να ζητάς συγγνώμη για την διατύπωση της γνώμης σου. Όταν έγραφα το αρχικό σχόλιο ήξερα ότι θα υπάρξει αντίδραση. Αλλά αυτό δεν είναι κακό. Δηλαδή να κλείσουμε το στόμα μας; Αν είναι έτσι τότε το νεκροταφείο είναι ο καλύτερος τόπος. Κανείς δεν μιλά. Κανείς δεν απαντά. Πάμε ν’αράξουμε εκεί. Να σκάψουμε και τον τάφο μας και να περιμένουμε τον θάνατο.
    8ον. Τέλος να δηλώσω κι εγώ με την σειρά μου ότι αν κάπου ο λόγος μου γίνεται οξύς δεν αποβλέπει να πλήξει προσωπικά κανένα. Με πολύ ενδιαφέρον περιμένω απάντηση.

    Μου αρέσει!

  6. Φίλε ανατολικέ, αν είσαι παλαιοημερολογίτης καλά κάνεις και τα λες! Αν δεν είσαι διάβασε λίγο από π. Παίσιο, π Πορφύριο …πιστεύω θα βοηθήσει να καταλάβεις και τους υπόλοιπους.
    Καλά έκανες και ήξερες ότι θα υπήρχαν αντιδράσεις στο σχόλιο σου καθώς εδώ δεν είναι κάποιο ενοριακό το site άρα αντιλαμβάνεσαι γιατί δεν δίνουν συνέχεια στο μήνυμα σου.
    Ας τους σεβαστούμε και ας συνεχίσουμε να αναγινώσκουμε τις όμορφες αναρτήσεις

    Μου αρέσει!

  7. Καλά τα λέει ο Ζουγανέλης αλλά αν θέλουμε όντως να υπάρχει ελπίδα και αλλαγή δεν γινεται να μην αναφερθούμε στον Θεό!Αν δεν μας βοηθήσει Αυτός δεν μπορούμε μονοι μας και νομίζω ότι είναι κρίμα κανένας καλλιτέχνης να μην δίνει και αυτή την άποψη απ τη στιγμή που ακούγεται σε ευρύ κοινό.Εκτός αν δεν το πιστεύει και γι αυτο και δεν το λέει!Προσωπικά θα με ενδυνάμωνε να ξέρω ότι άνθρωποι της τέχνης με δυνατότητα να επηρεάζουν βασίζονται στον Θεό.Τουλάχιστον ας κρατήσουμε τις προτάσεις τους χωρίς να ξεχνάμε τον Θεό(όσοι θέλουμε βέβαια)

    Μου αρέσει!

    1. Σε κάθε χώρο υπάρχουν άνθρωποι που αφήνουν διακριτικά να φανεί μέσα από το έργο και το λόγο τους η σχέση τους με τον Θεό και μάλιστα συγκεκριμένα με τον Χριστό. Κάτι φρέσκο είναι η συνέντευξη του ζωγράφου Αλέκου Φασιανού στο πασχαλινό τεύχος Κ της Καθημερινής. Στο ένα από τα δύο έργα του που δημοσιεύονται στο σχετικό άρθρο απεικονίζονται δυό ορθόδοξα εκκλησάκια. Το ένα μεγαλύτερο μέσα στην πόλη. Το άλλο μικρότερο πάνω στο βουνό (Προφήτης Ηλίας;) Παράλληλα στήν ερώτηση: Πώς θα γίνει η πόλη μας καλύτερη; παραπέμπει στον χαρακτηριστικό και κορυφαίο λόγο του Χριστού «αγαπάτε αλλήλους».

      Μου αρέσει!

  8. Από ετικέττες και συμβουλές ο χορός καλά κρατεί!!!
    Για το άν είμαι Παλαιοημερολογίτης ή όχι δεν χρειάζεται να σού απαντήσω. Ας μην κατεβάσουμε άλλο το επίπεδο της συζήτησης.
    Η αποφυγή του διαλόγου δεν είναι λύση, με όποια δικαιολογία κι αν θέλουμε να την καλύψουμε.
    Πιστεύω ότι ο κάθε αμερόληπτος αναγνώστης μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του.
    Ευχαριστώ για το μάθημα περί σεβασμού. Τελικά δεν ξέρω ποιος κάνει κήρυγμα. Με μπερδέψατε βρε παιδιά!
    Τις αναρτήσεις μετά χαράς θα συνεχίσω να τις διαβάζω. Διότι στις περισσότερες ανακαλύπτω και όμορφα και χρήσιμα πράγματα.

    Μου αρέσει!

    1. Είναι ευχάριστο και άκρως επιθυμητό για ένα blog να γίνεται σχολιασμός και συζήτηση γύρω από τα άρθρα που αναρτούνται σε αυτό.
      Βέβαια δεν είναι ωραίο και δεν θα πρέπει να γίνονται χαρακτηρισμοί προς πρόσωπα και κυρίως χωρίς να υπάρχουν στοιχεία σχετικά.
      Από την άλλη τα σχόλια και τα λόγια κάποιου σίγουρα δεν εκφράζουν επίσημη θέση του blog καθώς καθένας, είτε μέλος της παρέας του blog είτε κάποιος καινούριος αναγνώστης στο blog μας, είναι ελεύθερος να γράψει τη γνώμη του από τη στιγμή που κινείται σε κάποια πλαίσια ηθικής δεοντολογίας!

      Μου αρέσει!

  9. Συμπληρώνω για να μην δώσω αφορμή σ’ αυτούς που ψάχνουν για αφορμή. Με τους σχισματικούς Παλαιοημερολογίτες ποτέ δεν είχα σχέσεις. Δόξα τω Θεώ ανήκα και ανήκω στην κανονική Ορθόδοξη Εκκλησία. Οσον αφορά τους Γέροντες που ανέφερες είμαι στην διάθεσή σου να συζητήσουμε ό,τιδήποτε από την ζωή και την διδασκαλία τους. Και μιας και απ’ ότι φαίνεται τούς έχεις διαβάσει κι εσύ, σέ παρακαλώ να με παραπέμψεις στα σημεία που διαφωνούν με όσα γράφω.

    Μου αρέσει!

  10. «Ἀνέτειλε τό ἔαρ, δεῦτε εὐωχηθῶμεν· ἐξέλαμψεν ἡ ἀνάστασις Χριστοῦ δεῦτε εὐφρανθῶμεν· ἡ τοῦ Ἀθλοφόρου μνήμη…» Χρόνια πολλά σε κάθε Γεωργία και Γιώργο προσωπικά. Να σπάσει η γκρίνια και η γκίνια. Να προχωρήσουμε πιο ώριμοι και ενωμένοι μπροστά…

    Μου αρέσει!

  11. Με το Ζουγανέλη έχω διπλωθεί κυριολεκτικά απ’ το γέλιο. Είχε άφάνταστα πηγαίο χιούμορ. Βγάζει χαρά βέβαια κι η έννοια του για τα κοινά, η αγάπη του για επικοινωνία, αλλά θα προτιμούσα χίλιες φορές να μας τά’λεγε με τον «δικό» του, αξεπέραστα ξεκαρδιστικό τρόπο. Σα νά’χει «πέσει» λίγο μου φάνηκε. Όπως κι όλοι μας βέβαια, δυστυχώς…

    Μου αρέσει!

  12. πολύ καλός ο ζουγανέλης, με εξέπληξε!
    Φοβερό λεξιλόγιο, όμορφες ιδέες, καθαρές και πηγαίες!
    έι, αφήστε τα πολλά τα λόγια και στρωθείτε στη δουλειά, πρέπει να φέρουμε τα πάνω κάτω…!

    Μου αρέσει!

Σχολιασε και εσυ...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s